科目名 英語会話Ⅳ
担当教員   Hirashima     
対象学年   2年   クラス   [123]  
講義室   S404教室   開講学期   後期  
曜日・時限   水2   単位区分    
授業形態     単位数    
準備事項    
備考    

講義概要/Class Outline

全学共通英語教育プログラムでは英語コミュニケーション能力を養成するため、少人数能力別クラス編成の「英語会話」と「英語(講読)」をそれぞれ週1回受講し、アチーブメントテストの数値目標達成に向けた学習をします。1,2年次では「英語会話」はネイティブスピーカー講師による授業、「英語(講読)」は日本人講師による授業となります。すべてのクラスでe-learningの課題学習があり、英語力向上に必要な学習時間をカバーします。授業はクラスによってTOEICまたはTOEIC Bridgeの試験対策を含んでおり、学年末のアチーブメントテスト(TOEICまたはTOEIC Bridge)により英語力の伸びを測定します。3,4年次では2年終了時の数値目標TOEIC Bridge140点(TOEICでは400点)を達成した学生を対象とする成績上位者クラスと未達成者のクラスに分かれます。成績上位者クラスではTOEIC730点以上の高得点を目指した学習を行います。未達成者のクラスでは前期末にもTOEIC Bridge模擬テストを使用した学力診断を行います。このテストで数値目標を達成した学生は後期から成績上位者クラスに移行します。
(達成目標)TOEIC Bridge140点程度の英語力を習得すること。(最上位クラスはTOEIC730点程度)  

講義計画 /Class Structure

内容
1 Communication Spotlight (C.S.) Unit 5: `It`s a small, green (or black) fruit with pips in the middle. - What is it?` Looking at vocabulary for describing shapes, sizes, textures of things. Listening excercise: What is the speaker describing? What adjectives are used?
2 C.S. Unit 5: Listening excercise: Practice recognising stress in sentences and speaking with natural sentence stress. Need help? Look at ways of asking for help. Develop practice in describing things (food, drinks etc.). See how certain adjectives are used: `weak` vowels, `weak` coffee.
3 C.S. Unit 6: Review of numbers, large and small. How do you say `10,000`? How do you write `one million`? Practice recognising large numbers. Activity focussed on expressing and writing numbers. Listening excercise.
4 C. S. Unit 6: Listening excercise: Focus on tone groups. Speaking practice. Not sure of the answer? Looking at hesitation devices and putting into practice. Combine with reinforcing fluency with numbers: `What`s the population of Fukuoka?` `Well, let me see. . I`m not sure...it`s around two million.
5 C.S. Unit 7: Giving directions. Listening excercise: Can you follow the directions? Focus on key vocabulary for this topic. `Can you tell me the way to the cafeteria?` Activity for noting directions.
6 C.S. Unit 7: What does `shadowing` mean? Let`s find out. Listening excercise: Focus on shadowing. Practice shadowing. Develop practice giving directions. Describing neighborhood.
7 C.S. Unit 8: `Can you play the guitar?` Talking about things you can do. Listening excercise. Practice repeating the dialog. Asking others what they can do.
8 C.S. Unit 8: Listening excercise: Focus on weak vowels. Practice recognising and saying words with weak vowel sounds. Expanding on topic of what you can/cannot do. Qualifying extent of ability. `I can play the guitar` or `I can play the guitar a little.` `My cousin can play really well.`
9 C.S. Unit 9: Asking for information: `I`d like some information about the evening classes.` `What time does English start?` Listening excercise: How much can you understand? Checking understanding. Practice asking for and giving information.
10 C.S. Unit 10: Listening excercise: Focus on `blended` sounds. Recognising and reproducing blended sounds. Reinforcing ways of asking for information: Role play activity for this purpose.
11 Preparation for TOEIC Bridge test
12 Preparation for TOEIC Bridge test
13 Review
14 定期試験(第14回目の授業で実施)
 

学習・教育目標/Class Target 経済、商、経営、芸術、国際文化、情報科学学部:「英語(講読)」1,2年次ではリーディングパート対策を強化し、レベルに応じて基本的な文法や語彙力を養成、リーディング力の強化をはかる。3,4年次ではレベルに応じてTOEICまたはTOEIC Bridgeのリーディングパート対策強化をはかる。「英語会話」1,2年次ではリスニングパート対策を強化し、レベルに応じて英語コミュニケーション能力の強化をはかる。3,4年次ではレベルに応じてTOEICまたはTOEIC Bridgeのリスニングパート対策強化とコミュニケーション能力強化をはかる。  
評価基準/GradingCriteria 授業及び定期試験の評価に加えて、英語アチーブメントテスト(TOEICまたはTOEIC Bridge/後期試験期間中実施)結果及びe-Learning課題学習「アルクネットアカデミー」の学習履歴とミニテスト結果をもとに評価する。  
評価方法/GradingMethod 前期:1,2年次では授業及び定期試験80点、e-Learning課題学習20点(ミニテスト結果を含む)として評価する。3,4年次では授業及び定期試験100点として評価する。
後期:1,2年次では授業及び定期試験50点、e-Learning課題学習20点(ミニテスト結果を含む)、英語アチーブメントテスト結果30点として評価する。 3,4年次では授業及び定期試験70点、英語アチーブメントテスト結果30点として評価する。
 
受講上の注意/Class Rules ATTENDANCE: Regular attendance is required in order to pass this course successfully. Failure to attend 11 classes per semester will mean a final exam result of E.
PARTICIPATION: Effort and participation in class are a must. Tasks assigned are to be completed. Mere attendance is not enough to gain credit. Sleeping will be regarded as an absence.
LATE ARRIVALS: Students are expected to be on time for class. Arriving late more than twice will be regarded as an absence.  
受講制限/Prerequisit  
関連する科目/Related Class  
教科書/Text
著者名 Alastair Graham-Marr  
著書名 Communication spotlight (Part B): High Beginner  
出版社名 ABAX ELT Publishers  
ISBNコード 978-1-8969-4224-7  
著者名 Longman Ei/Wa Jiten  
著書名 Longman Ei/Wa Jiten(ロングマン英和辞典)  
出版社名 Kirihara-shoten桐原書店  
ISBNコード 4-3420-5000-5  
指定図書/Assigned Books
著者名  
著書名  
出版社名  
ISBNコード  
参考文献/Bibliography
著者名  
著書名  
>出版社名  
ISBNコード